250 lat teatru publicznego w Polsce
powrót do listy

Projekty

TEATROTEKA SZKOLNA

TEATROTEKA SZKOLNA to portal gromadzący bogatą bazę materiałów multimedialnych, interaktywne scenariusze zajęć i propozycje ćwiczeń wykorzystujących metody teatralne w ramach lekcji szkolnych.  

Dzięki temu nowoczesnemu narzędziu nauczyciele i animatorzy kultury mogą w atrakcyjnej formie przybliżać teatr dzieciom i młodzieży. 

Projekt „Teatroteki Szkolnej” towarzyszy obchodom „250-lecia Teatru Publicznego w Polsce” i jest przykładem wykorzystania nowoczesnych narzędzi do działań edukacyjnych. Ostateczny kształt uruchomionego właśnie portalu jest efektem połączenia wiedzy ekspertów z dziedziny pedagogiki teatru oraz wieloletniego doświadczenia Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w tym obszarze.

„Teatroteka Szkolna” zachęca do wykorzystywania metod pedagogiczno-teatralnych na lekcjach oraz w ramach zajęć pozalekcyjnych. Portal zawiera bogatą bazę multimediów wprowadzających w obszar praktycznego działania teatralnego z uczniami, interaktywne scenariusze ćwiczeń i materiały edukacyjne, podzielone według grup wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa kl. 1-3, szkoła podstawowa kl. 4-6, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna) oraz aktualności związane z edukacją teatralną. 

- Pedagogika teatru to coś więcej niż edukacja teatralna. To wykorzystanie teatralnych metod kreacyjnych do pracy nad pogłębieniem wrażliwości, ukształtowaniem lub czasem wykształceniem potrzeb kulturalnych, dostarczeniem „narzędzi” do emocjonalnego i intelektualnego odbioru sztuki. To także sposób na kształtowanie osobowości i socjalizację. Nowa dziedzina  proponuje nowoczesne rozwiązania metodologiczne i technologiczne. W każdym miejscu i w dowolnym czasie otwarty dostęp zarówno do gotowych rozwiązań, jak nieprzebrany zasób inspiracji. Zapraszamy na stronę www.teatrotekaszkolna.pl – tłumaczyła dyrektor Instytutu Teatralnego Dorota Buchwald.

Do prac nad ostatecznym kształtem portalu zaproszeni zostali praktycy, którzy opracowali autorskie scenariusze zajęć. Zespół „Teatroteki Szkolnej” tworzą pedagodzy teatru, osoby zajmujące się na co dzień praktyczną stroną edukacji teatralnej oraz szeroko pojętą animacją kultury a także dramaturdzy. 

– Zależało nam na tym, aby stworzyć miejsce, w którym nauczyciele będą mogli znaleźć inspirację do własnych zajęć, pomysły do przetestowania na lekcjach. Chcieliśmy też wesprzeć osoby, które prowadzą grupy teatralne, szukają nowych metod pracy, ale także chcą dzielić się własnym doświadczeniem – wyjaśniała Magdalena Szpak, koordynator portalu.

Serwis jest miejscem „żywym”, współtworzonym przez użytkowników i ciągle wzbogacanym o nowe materiały dydaktyczne prezentujące poszczególne aspekty spektakli,  umożliwiające wprowadzenie młodego widza w kulisy teatru. Użytkownicy mają możliwość pobierania pełnych konspektów zajęć wraz z nagraniami wzorcowych lekcji oraz dodawania własnych, wykorzystywania wszystkich materiałów wideo znajdujących się w serwisie. Użytkownicy mogą tworzyć bazę własne zbiory scenariuszy, aby mieć do nich łatwy dostęp.

Jak wykorzystać „Teatrotekę Szkolną” do zajęć? Cały proces sprowadzić można do trzech prostych kroków: wyboru zagadnienia (np. „Jak zaciekawić ucznia klasycznym tekstem?”), znalezienia inspiracji i wszystkich materiałów na platformie, wykorzystania gotowego konspektu (lub potraktowania go jako inspiracji) do przeprowadzenia zajęć.

Od 21 do 27 września każdy, kto był zainteresowany szczegółami dotyczącymi funkcjonalności serwisu, mógł wziąć udział w Tygodniu z „Teatroteką Szkolną”. Spotkania, adresowane przede wszystkim do animatorów kultury i nauczycieli, odbędyły się w sześciu polskich miastach: Krakowie, Białymstoku, Szczecinie, Gdańsku, Poznaniu i Warszawie. 

Zobacz inne powiązane artykuły:

Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.