250 lat teatru publicznego w Polsce
powrót do listy

Projekty

PRZEŻYJEMY W TEATRZE - mural Jakuba Woynarowskiego

 

Miasto Słupsk, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy oraz Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim zrealizowały, dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Teatralnego, trzy kolejne murale z okazji jubileuszu 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSC

W maju Instytut Teatralny udostępnił projekt Jakuba Woynarowskiego wszystkim, którzy chcieli się nim posługiwać. Instytut ogłosił też konkurs na symboliczne „uwolnienie muralu” w najlepszej dla niego przestrzeni i zadeklarował sfinansowanie przynajmniej jednej realizacji projektu. Ostatecznie udało się wesprzeć powstanie aż trzech prac, w tym dwóch według projektu Jakuba Woynarowskiego (trzecia praca powstała w Gorzowie Wielkopolskim, a jej autorem jest architekt Karol Zydor, którego projekt wygrał w zorganizowanym przez Teatr im. Juliusza Osterwy i Stowarzyszenie Sztuka Miasta konkursie).

W Bydgoszczy wernisaż muralu zaprojektowanego przez Jakuba Woynarowskiego odbył się 27 września. Mural powstał na ścianie kamienicy przy ul. Gdańskiej 68 i Alei Mickiewicza. Jego odsłonięcie  zakończyło showcase Polska New Theatre – jedno z najważniejszych wydarzeń zainicjowanych z okazji jubileuszu 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE i skierowanych do badaczy oraz artystów teatru z całego świata. 

1 października w Słupsku odsłonięcia drugiego muralu według projektu Jakuba Woynarowskiego, dokonali prezydent miasta Robert Biedroń i dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego Dorota Buchwald. Praca powstała na ścianie kamienicy przy ul. Lutosławskiego 32. 

Projekt muralu gorzowskiego wybrany został w drodze konkursu organizowanego przez Teatr im. Juliusza Osterwy i Stowarzyszenie Sztuka Miasta. Jego autorem jest architekt Karol Zydor, a wernisaż odbył się 11 września. Mural można podziwiać na północnej ścianie Sceny Kameralnej Teatru im. Juliusza Osterwy. 

***
Projekt muralu autorstwa Jakuba Woynarowskiego, przygotowany z okazji jubileuszu 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO w POLSCE, nawiązuje bezpośrednio do konwencji graficznych z czasów kształtowania się modelu polskiego teatru publicznego. Umieszczone w centralnym punkcie oko odsyła do twórczości XVIII-wiecznego architekta Claude’a-Nicolasa Ledoux, jak i do dzieł XX-wiecznego awangardowego malarza René Magritte’a. Jednak – jak podkreśla autor – „pomimo odwołań do oświeceniowej ikonografii, rozpiętej między racjonalizmem a mistycyzmem, wielkoformatowa kompozycja wyraża bardziej uniwersalne napięcia”.

Projekt stanowi interpretację towarzyszącego obchodom hasła „Przeżyjemy w teatrze”, które ma przypominać, że zarówno w przeszłości, jak i obecnie, to właśnie teatr jest ważnym miejscem dyskusji i refleksji na temat rzeczywistości.

Kampanii towarzyszyły prace innych artystów sztuk wizualnych. W Krakowie projekt muralu (który przybrał postać kurtyny dla Narodowego Starego Teatru) wykonał Mikołaj Małek. 28 maja we Wrocławiu odbył się natomiast wernisaż muralu autorstwa kolektywu DWA ZETA (Karolina Zajączkowska i Sławek ZBIOK Czajkowski). Projekt zrealizowany został na ścianie Teatru Polskiego.

O twórcy:

Jakub Woynarowski ( ur. w 1982 r. w Stalowej Woli)

Absolwent Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i wykładowca tej uczelni. Uznawany za jednego z najwybitniejszych interdyscyplinarnych artystów młodego pokolenia. Niezależny kurator, designer, autor eksperymentalnych komiksów, filmów, instalacji
i projektów site-specific w przestrzeni publicznej (m. in. „CSW Zamek Wawelski”, czy „Civitas Munita” w ramach festiwalu Art Boom w Krakowie).

Współtwórca prac z pogranicza teorii i praktyki wizualnej. Redaktor wizualny tomów „Wunderkamera. Kino Terry'ego Gilliama” i „Corpus Delicti”. Autor książek „Manggha”
i „The story of gardens” oraz współautor antologii „Wielki Atlas Ciot Polskich”.

Twórca projektu artystycznego ekspozycji w Pawilonie Polskim na 14. Biennale Architektury w Wenecji. Współpracował m. in. z Muzeum Sztuki w Łodzi, Instytutem Architektury, Muzeum Narodowym w Krakowie, MFF „Nowe Horyzonty”, Conrad Festival. Swoje prace publikował na łamach „Lampy”, „Ha!artu”, „Autoportretu”, „Punktu”, „Arteonu” i innych magazynów. Uczestniczył w eksperymentalnych projektach filmowych m. in. Wilhelma Sasnala („Opad”) i Zenona Fajfera („Primum Mobile”).

W 2015 r. nagrodzony Paszportem „Polityki” w kategorii sztuki wizualne.

Zobacz inne powiązane artykuły:

Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.