250 lat teatru publicznego w Polsce
powrót do listy

Mediateka

Rozmowy z dyrektorami na 250-LECIE TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE

Jak dziś zdobywać publiczność i zachęcić widzów do chodzenia do teatru? Czy warto zachować w Polsce model teatru zespołowego, repertuarowego? Czy rola teatru publicznego, dotowanego z publicznych pieniędzy, różni się od roli teatrów inaczej zorganizowanych, teatrów prywatnych, prowadzonych przez stowarzyszenia, fundacje?

Wreszcie, czy dyrektor instytucji publicznej musi być też managerem?– te i wiele innych pytań zadaliśmy dyrektorom teatrów publicznych z okazji jubileuszu 250-lecia TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, w przeddzień ogólnopolskiej akcji „Bilet za 250 groszy”, która odbyła się 23 maja. Pytania zostały podzielone na trzy grupy tematyczne: „Polityka programowa i zarządzanie”, „Teatr/Miasto/Organizator” oraz „Teatr publiczny”. 

Mamy nadzieję, że odpowiedzi, jakich udzielili nam dyrektorzy teatrów, pomogły - przynajmniej w części - zdiagnozować sytuację teatrów publicznych po 25 latach od zmiany ustrojowej, nakreślić problemy, z którymi zderzają się dyrektorzy i twórcy związani z poszczególnymi instytucjami.

Chcieliśmy, aby ten swoisty rodzaj ankiety pozwolił także na wskazanie kierunków myślenia o roli teatru, zarówno od strony organizacyjnej, jak i finansowej oraz artystycznej.

- Mamy nadzieję, że odpowiedzi, które publikujemy, są szczere i dzięki nim uda nam się wszechstronnie „uchwycić” stan dzisiejszego teatru publicznego w Polsce, żeby pomóc w szukaniu odpowiedzi na pytanie: 250 lat teatru publicznego w Polsce i co dalej? – podkreślała Dorota Buchwald dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

ROZMOWY:  

Stabilność to wada i jednocześnie zaleta teatrów instytucjonalnych - Bogdan Nauka, dyrektor Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze

Festiwale to prawdziwa plaga, która zżera teatry i filharmonieMarek Weiss, dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku

Każda część zespołu w teatrze jest ważna. To naczynia powiązaneAdrian Lipiński, dyrektor Teatru ROZBARK w Bytomiu

Teatr publiczny? Próba połączenia elitarnego z egalitarnym - Marek Mokrowiecki, dyrektor Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku

Teatr to wizytówka miasta Monika Szela, dyrektor Teatru Maska w Rzeszowie 

Kierowanie jednym teatrem publicznym przez dłużej niż dwie kadencje powinno być zabronione - Marek Waszkiel, dyrektor Teatru Animacji w Poznaniu

Zespołowość daje komfort tworzenia - Zbigniew Leraczyk, dyrektor Teatru Zagłębia w Sosnowcu oraz Dorota Ignatjew, zastępca dyrektora ds. artystycznych

Tworzymy miejsce performatywne - Karolina Ochab, dyrektor Nowego Teatru w Warszawie

Krytycy? Nie mają odwagi stawiać diagnoz i wyznaczać kierunków – Zbigniew Głowacki, dyrektor Olsztyńskiego Teatru Lalek

Potencjał. Przeciwieństwa. Pomost Jacek Malinowski, dyrektor Białostockiego Teatru Lalek

Dyrektor naczelny powinien być managerem teatru – Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku.

Teatr nie może przynosić strat? – Artur Tyszkiewicz, dyrektor Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie

Teatr to towarzysz współczesności – Adam Orzechowski, dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku

Reżyser? Pulsometr gorących tematów – Piotr Kruszczyński, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu

Żeby teatr był uniwersalny, musi być lokalny – Janusz Kijowski, dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie

Nie bądźmy wtórni i obojętni - Adam Opatowicz, dyrektor Teatru Polskiego w Szczecinie

Usłyszeć widzów – to jest sztuka - Piotr Tomaszuk, dyrektor Teatru Wierszalin w Supraślu

Dla dzieci bilet do teatru powinien być bezpłatny - Małgorzata Kamińska-Sobczyk, dyrektor Państwowego Teatru Lalki „Tęcza” w Słupsku

Teatr poszukujący - Janusz Jasiński, dyrektor Wrocławskiego Teatru Lalek

Kultura to nie to samo co rozrywka Piotr Jędrzejas, dyrektor Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze

Instytucja publiczna daje poczucie bezpieczeństwa - Marek Fiedor, dyrektor Wrocławskiego Teatru Współczesnego

Etat usypia i rozleniwia - Agnieszka Korytkowska-Mazur, dyrektor Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku

Konkurencja to nic groźnego - Lucyna Kozień, dyrektor Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej

Teatr bliżej widza? - Arkadiusz Klucznik, dyrektor Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie

Teatr buduje wspólnotę - Wojciech Kępczyński, dyrektor Teatru Muzycznego Roma w Warszawie

Widz to partner i cenzor jednocześnie - Karolina Rozwód, dyrektor Teatru Starego w Lublinie 

Sztuka może ocalić ludzką społeczność - Anna Augustynowicz, dyrektor Teatru Współczesnego w Szczecinie

Teatr? Zwierciadło rzeczywistości - Zbigniew Lisowski, dyrektor Teatru „Baj Pomorski” w Toruniu

Nie dla teatralnego disco poloGabriel Gietzky, dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie

Teatr publiczny umożliwia istnienie innych form teatru – Krzysztof Kutarski, dyrektor Teatru Muzycznego w Lublinie

 

 

Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.