250 lat teatru publicznego w Polsce
powrót do listy

Dla Mediów

Bilet za 250 groszy

Ponad 100 teatrów w całym kraju zagrało 23 maja spektakle w specjalnej cenie 250 groszy (2,5 zł). Wśród nich znalazły się najgłośniejsze i najpopularniejsze tytuły ostatnich sezonów.

50 tysięcy widzów z ponad 40 polskich miast zobaczyło tego wieczoru przedstawienia wyreżyserowane przez najwybitniejszych polskich oraz zagranicznych twórców – między innymi Krzysztofa Warlikowskiego czy Jacquesa Lassalle’a. A wszystko to w ramach obchodów jubileuszu „250-lecia teatru publicznego w Polsce”. To właśnie 23 maja po raz pierwszy w Polsce był obchodzony Dzień Teatru Publicznego, który został ustanowiony z okazji 250. rocznicy powołania pierwszego zawodowego i publicznego teatru polskiego. W ogólnopolskiej akcji wzięło udział ponad 100 teatrów z 42 polskich miast.

Wszystkie teatry zagrały spektakle, na które było można kupić bilety za symboliczną cenę 250 groszy (2,5 zł). Sprzedaż ruszyła 11 maja i była prowadzona tylko w kasach teatrów. 

Część teatrów pokazała tego wieczoru spektakle na wszystkich swoich scenach. Przykładem był Teatr Narodowy, który zaprosił widzów – tych starszych i młodszych – aż na trzy przedstawienia. 

W ramach akcji zaprezentowano spektakle, które cieszyły się w ostatnich sezonach bardzo dużą popularnością. Bilety za 250 groszy było można kupić między innymi na przedstawienia warszawskiego Teatru Muzycznego Roma czy Teatru Komedia. Pojawiło się także wiele propozycji dla dzieci – w akcji wzięły udział m.in. łódzkie teatry Pinokio i Arlekin, Wrocławski Teatr Lalek i warszawskie: Guliwer oraz Lalka.

Widzowie zobaczyli również spektakle głośno komentowane i te, które są polską wizytówką międzynarodowych festiwali. Wspomniany Teatr Narodowy zaprosił widzów m.in. na „Tango” w reżyserii Jerzego Jarockiego a TR Warszawa oraz Nowy Teatr w Warszawie wystawiły „Anioły w Ameryce” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.

Najwięcej spektakli granych 23 maja za 250 groszy pojawiło się właśnie na afiszach w stolicy (ponad 20). Na dwie sceny zaprosił Teatr Studio, który pokazał „Utalentowanego Pana Ripleya” (reż. Radosław Rychcik) i „Oniegina” (reż. Irena Jun). Do Teatru Polskiego wybrać było się można na „Króla Leara” (reż. Jacques Lassalle) z Andrzejem Sewerynem w głównej roli, do Teatru Współczesnego na „Hamleta” (reż. Maciej Englert) a do Teatru Ateneum na „Tramwaj zwany pożądaniem” (reż. Bogusław Linda).

Ciekawie było jednak także w innych miastach. Łódzki Teatr Nowy pokazał „Brygadę szlifierza Karhana” (reż. Remigiusz Brzyk) i „Antygonę” (reż. Marcin Liber). W Krakowie Narodowy Stary Teatr zaprosił na inspirowany twórczością Witkacego spektakl „Gyubal Wahazar” (reż. Paweł Świątek) a Teatr Osterwy w Lublinie na „Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł” w reżyserii Remigiusza Brzyka. Teatr Polski w Poznaniu wystawił „Samobójcę” (reż. Grigorij Lifanow), Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu „Na Boga” (reż. Marcin Liber) a Teatr Wybrzeże w Gdańsku „Broniewskiego” (reż. Adam Orzechowski).

Akcję „Bilet za 250 groszy” poprzedziła kampania outdoorowa Przeżyjemy w teatrze (jej partnerem jest AMS), w ramach której zaprezentowane zostały rysunki czołowych polskich rysowników (m.in. Marka Raczkowskiego, Janka Kozy i Andrzeja Wieteszki). Prace komentowały rzeczywistość lub odwoływały się do sytuacji społecznych, korzystając przy tym z „teatralnych pojęć”, które weszły do powszechnego użycia. Plakaty pojawiły się w polskich miastach w połowie maja. Innym elementem „wychodzenia teatru w przestrzeń miejską” była seria murali artystycznych, powstałych w różnych miastach: Wrocławiu, Gorzowie Wielkopolskim, Słupsku i Bydgoszczy.  

Wszystkie projekty w ramach obchodów jubileuszu „250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE” – w tym „Bilet za 250 groszy” – finansowane są ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a ich koordynatorem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Akcja „ Bilet za 250 groszy” jest jednym z elementów realizowanego z inicjatywy Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzaty Omilanowskiej programu KULTURA DOSTĘPNA. To systemowe rozwiązanie, które ma służyć niwelowaniu barier kompetencyjnych i  finansowych, szczególnie dla grup narażonych na wykluczenie. Zawiera systematycznie rozszerzaną ofertę tańszego dostępu do wydarzeń artystycznych, muzeów narodowych, galerii sztuki współczesnej, lekcji muzealnych, wybranych kin i teatrów oraz zasobów internetu.

BILET ZA 250 GROSZY - materiały:

Pobierz:
Banner_250groszy_440x80.jpg

Pobierz:
Banner_250groszy_851x315.jpg

Pobierz:
Bilet_za_250_groszy_Plakat_105x148.pdf

Pobierz:
Bilet_za_250_groszy_Plakat_297x420.pdf

Pobierz:
Bilet_za_250_groszy_Plakat_700x1000.pdf

Pobierz:
Grafiki_okragle_Tu_kupisz_bilet_za_250_groszy.jpg

BILET ZA 250 GROSZY - przykład właściwego umieszczenia tekstu własnego na plakacie

Pobierz:
250GR_LOREM.jpg

Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.