250 lat teatru publicznego w Polsce

Artykuły

Gorzów Wielkopolski. Wernisaż muralu Karola Zydora

W piątek 11 września o godz. 17:30 na północnej ścianie Sceny Kameralnej Teatru im. Juliusza Osterwy, w ramach kampanii „Przeżyjemy w teatrze” – towarzyszącej obchodom 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, symbolicznie odsłonięty został teatralny mural. 

Zwycięski projekt Karola Zydora, z zawodu architekta, przedstawia ogromne, ponad dwustuletnie drzewo, które przebija się przez teatralne deski. Jak tłumaczył autor, symbolizuje ono z jednej strony stabilność i trwanie, z drugiej nieustannie rodzące się w teatrze nowe życia.

W ramach obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, Miasto Słupsk oraz Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy zrealizują tej jesieni dwa inne projekty muralu autorstwa Jakuba Woynarowskiego. Praca nawiązuje do konwencji graficznych z czasów kształtowania się modelu polskiego teatru publicznego. Umieszczone w centralnym punkcie oko odsyła do twórczości XVIII-wiecznego architekta Claude’a-Nicolasa Ledoux i do dzieł XX-wiecznego awangardowego malarza René Magritte’a.

Udział artystów street artu w obchodach od początku jest bardzo widoczny i stanowi próbę włączenia do debaty o teatrze twórców innych dziedzin. Od kilku miesięcy na ścianie Teatru Polskiego we Wrocławiu oglądać można mural „Generalnie dramat” autorstwa Karoliny Zajączkowskiej i Sławka ZBIOKA Czajkowskiego, czyli kolektywu DWA ZETA. Jego punktem wyjścia był cykl fotografii Zajączkowskiej, odnoszących się do kondycji współczesnej kultury w Polsce, przetworzony i twórczo zinterpretowany przez ZBIOKA.


W Krakowie projekt muralu (który przybrał postać kurtyny dla Narodowego Starego Teatru) wykonał Mikołaj Małek.  Uroczyste odsłonięcie kurtyny z udziałem Minister Kultury prof. Małgorzaty Omilanowskiej miało miejsce podczas inauguracji obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO 12 lutego 2015 w siedzibie Starego Teatru. 

Odmienne koncepcje estetyczne wymienionych projektów oraz sięgnięcie po estetykę streetartową podkreślać mają interdyscyplinarność współczesnego teatru i ukazywać go jako miejsce żywe – nawiązujące bezpośredni kontakt z widzem. Hasło „Przeżyjemy w teatrze” przypomina z kolei, że zarówno w przeszłości, jak i obecnie, to właśnie teatr jest miejscem dyskusji i refleksji na temat rzeczywistości. Poddając świat twórczemu przetworzeniu, aktywnie podejmuje wyzwania stawiane przez współczesność. 

Organizowany w tym roku po raz pierwszy Dzień Teatru Publicznego (23 maja), kiedy ponad 100 teatrów publicznych zagrało spektakle w specjalnej cenie 250 groszy, poprzedziła też kampania, w ramach której swoje prace, nawiązujące do obchodów jubileuszu, prezentowali czołowi polscy rysownicy. Na ulicach największych polskich miast pojawiły się wtedy satyryczne rysunki. Ich autorami są Marek Raczkowski, Andrzej Wieteszka, Janek Koza, Artur Krynicki, Rafał Szczepaniak, Mikołaj Małek, Magda Wolna i Przemysław „Trust” Truściński. Wszystkie rysunki łączy to, że komentują rzeczywistość za pomocą „teatralnych pojęć”, które weszły do powszechnego użycia. Stąd hasła: „Moje życie seksualne to monodram”, „Współczesny lans to jakaś farsa”, „Fanatyzm to dramat”, „Twoje rodzinne spotkania to jakiś dramat” i inne, w których „język teatralny” splata się z codziennością.

Wernisaż w Gorzowie był kolejną - po krakowskiej kurtynie Mikołaja Małka i wrocławskim muralu kolektywu DWA ZETA - pracą z dziedziny street artu towarzyszącą obchodom 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. W ramach obchodów, dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Teatralnego, Miasto Słupsk oraz Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy zrealizowały także projekt muralu autorstwa Jakuba Woynarowskiego.

Zobacz inne powiązane artykuły:

Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.